Mitä Lean Sigma tarkoittaa? Kuinka se poikkeaa Six Sigmasta? Mitä sillä saavutetaan?

Kuulostaako tutulta? Kuulet joka puolelta päivittäin, että yritysten ja julkisen sektorin täytyisi tehostaa toimintaansa koko ajan lisää ja lisää.

Tuottavuutta täytyy kasvattaa, prosessin saantoa täytyisi nostaa, toimitusajat ovat liian pitkiä, investoinnit eivät tule kuuloonkaan, ongelmat täytyisi poistaa, jne., kaikki tämä nopeasti, ja yhtä aikaa.

Elämme globaalissa kilpailuympäristössä, tuottavuuden kasvun vaatimukset kasvavat samanaikaisesti. Mikä neuvoksi? Vastaus tämän yhtälön ratkaisemiseksi on tuhannen taalan arvoinen. Viime vuosina, edellä olevat ”vaatimukset”, ovat arkea monissa yrityksissä. Etenkin yrityksissä, joihin on tullut ulkomaalainen omistaja.

Julkisella sektorilla ovat omat haasteensa ja yrityksillä omansa, näin voisi ainakin luulla. Itse asiassa kummassakin tapauksessa ovat kyseessä samat ongelmat, vaikka sanat ovat erilaiset julkisessa keskustelussa.

Mistä on kysymys?

Samanaikaisesti täytyisi leikata kustannuksia, jotta saataisiin aikaiseksi ”halpa” palvelu tai tuote. Toimitusaikoja täytyisi lyhentää, jotta saataisiin lyhyemmät ”jonot” ja varmemmat toimitukset. Lisäksi täytyy varmistaa palvelun tai tuotteen laatu siten, että asiakas ei havaitse virheitä. Kysymys on siis kilpailukykyisen palvelun tai tuotteen toteuttamisesta, asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden täyttämisestä.

”Laatupuolella” tämä kombinaatio on tunnistettu aikoja sitten. Tätä kutsutaan nimeltään teko – tarve suhde, jossa niin tuottajan kuin asiakkaan täytyy saada todellinen korvaus joka suhteessa. Yhtälön ratkaisemiseksi on tehty töitä, itse asiassa Six Sigma käsittelee tätä ongelmaa. Six Sigma projektit tulee kohdentaa juuri näiden ongelmien ratkaisemiseen. Eli kaikki kolme asiakkaalle tärkeää asiaa laitetaan kuntoon yhtä aikaa. Ei riitä, että teemme töitä vain yhden asian eteen, vaan kaikki täytyy laittaa kuntoon. Tästä syntyvät ne kuuluisat liiketoimintatulokset.

Lean Six Sigma

Itse asiassa näiden kolmen näkökulman saattamiseksi tiiviimmin yhteen. Six Sigmaan on lisätty osuus Lean. Tätä ”uutta” kokonaisuutta kutsutaan nimeltä Lean Six Sigma. Sana Lean viittaa aikaan, Six viittaa rahaan ja Sigma laatuun.

Six Sigma projekteista on kautta aikojen suuri osa käsitellyt läpimenoajan lyhentämistä, joten Leanin ottaminen mukaan Six Sigmaan on luonnollista. Lean osuus tehostaa läpimenoaikaa, eli tuo tehokkuusprojekteihin tehoa. Viimeisimmät Six Sigma kirjat ovat käsitelleet suurelta osin Lean Six Sigmaa, Design for Six Sigman rinnalla. Mistä on siis kysymys?

Kysymyksessä on liiketoiminnan tehostaminen. Liiketoiminta on itse asiassa sarja toisiinsa liittyneitä alaprosesseja. Six Sigma korjaa (ala)prosesseja ja Lean keskittyy sisäisiin liitoksiin alaprosessien välillä.

Six Sigma siis keskittyy tuotteessa tai palvelussa esiintyvien virheiden vähentämiseen, selvittämällä juurisyyt ja poistamalla virheen aiheuttajat (juurisyyt).

Lean poistaa liiketoimintaprosessissa olevaa hukkaa ja menetettyä aikaa.

Lean Six Sigman, eli kahden filosofian yhdistelmän voi tiivistää seuraavasti:

Tavoitteena on lyhentää sitä aikaa, mikä menee virheettömien tuotteiden tai palveluiden toimittamiseen asiakkaalle.

Viereisessä kuvassa esitetään ”perinteisen” Six Sigman ja Leanin ero. Six Sigma siis käsittelee prosessivaiheita (alaprosesseja) ja Lean vaiheiden välisiä jaksoja. Toisen sanoin Lean Six Sigmassa tarkastellaan liiketoimintaprosessia kokonaisuutena.

Miksi näin? Pääsääntöisesti vaiheiden välinen aika on itse asiassa hukattua aikaa, joka taas puolestaan kasvattaa kokonaisläpimenoaikaa aivan turhaan. Tällä hetkellä tiedetään, että yrityksissä on ns. tuottavan työn osuus läpimenoajasta pääsääntöisesti alle viisi prosenttia.

Alla olevassa kaaviossa on esitetty tyyppiesimerkki tuottavan työn ja ei-tuottavan työn osuuksista prosessissa.

Mitä ovat tuottava ja ei-tuottava työ? Lista on loputon, mutta alapuolella olevassa toisessa taulukossa on siitä muutamia esimerkkejä.

Mitä Lean Six Sigmalla saadaan aikaan?

Lean Six Sigma auttaa pääsemään parempiin tuloksiin. Se on todistetusti metodi, jolla saadaan tämän hetkisiin ongelmiin todellinen ratkaisutyökalu, joka perustuu osaamiseen ja erinomaisuuden tavoitteluun. Saavutat parempia tuloksia aimo harppauksin. Todisteita tästä ovat kirjat ja internet pullollaan. Miksi et toteuttaisi tätä itse, tässä ja nyt.

Mistä säästöt sitten koostuvat? Seuraavassa muutamia esimerkkejä:

Alla on kuva Lean Six Sigman tuloksentekoreiteistä.

Lyhentämällä läpimenoaikaa kasvaa prosessin kapasiteetti samassa suhteessa, siten ei tarvitse hakea lisäkapasiteettiä investoimalla uusiin koneisiin. Investointien tekemättä jättäminen on suoraa säästöä! Ulkomaiset omistajat vaativat tätä lähes poikkeuksetta suomalaisilta yrityksiltä nykyään. Tämä näkyy yrityksissä suoraan siten, että niiltä kielletään investoinnit sekä vaaditaan lisää tuotteita samasta linjastosta. Lisäksi läpimenoajan ja sen vaihtelun pienentäminen tuo mukanaan lyhyemmät ja varmemmat toimitusajat. Tämän kaiken asiakas kokee vain positiivisena asiana, näin yrityksestä tulee kilpailukykyisempi, jopa halutumpi yhteistyökumppani.

Poistamalla tuotteista virheet saadaan luotettavampia tuotteita ja yrityksessä uudelleentekemistyön osuus laskee, joka taas puolestaan laskee yritykselle aiheutuvia kustannuksia merkittävästi.

Edellä esitetyt asiat ovat vain esimerkkejä. On olemassa myös paljon muita seikkoja, jotka liittyvät teko – tarve suhteen parantamiseen, eli asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden kasvattamiseen.

Tärkein kysymys on, onko meillä varaa jättää tällainen menetelmä hyödyntämättä?

Lähde:

Muir, Alastair; Lean Six Sigma Statistics, Mc Graw Hill, 2005

Kommentoi artikkelia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Tilaa uutiskirje

Liity postituslistalle ja saat uusimmat artikkelit suoraan sähköpostiisi.