Laatu ja suorituskyky

Vuonna 1988 tri Joseph M. Juran popularisoi ensimmäisenä kirjassaan Quality Control Handbook 4. editon kyvykkyyssuhteen, indeksin C= 6s / (T– T) ja liitti virheet ja ongelmat ensimmäisen kerran suorituskykyyn (Cp=1/Cr). Jos suorituskyky on riittävä, virheitä ei esiinny satunnaisesti.  

Suorituskykyindeksissä, Cp, suhteutetaan spesifikaatiorajat systeemin/prosessin luonnolliseen leveyteen 6σ. Spesifikaatiorajat ovat yleensä asiakkaalle luvatut rajat tai raja, asiakaslupaus, hoito- tai palvelutakuu jne. Mitä suurempi on indeksi, sitä vähemmin on virheitä ja sitä parempi on laatu. Lean Six Sigma vaatimus on Cp>2 tai Cpk>1,5. Jos asiakasvaatimusta ei ole (speksejä), suorituskyky mitataan sigmoissa ja on määriteltynä 6σ. Mitä pienempi on tämä luku, sitä parempi on prosessin suorituskyky.

Laatutekniikassa siirryttiin 1980-luvulla virheiden syiden tutkimisesta (lue eksakti maailmankuva) suorituskyvyn tutkimiseen (lue kvanttifysiikka) ja parantamiseen.

Suorituskykyindeksin Cp laskentakaava ja graafinen esitys Minitabilla

Systeemin ja prosessien suorituskyky on keskeistä myös Leanissa ja jonojen synnyssä ja pitkissä läpimenoajoissa. Heikot suorituskykyindeksit aiheuttavat prosessiin virheitä, katkoja ja häiriöitä, joista seuraa ennustamaton prosessivirtaus. Tyypillisesti esim. Toyotalla prosessin indeksit ovat Cp > 4,5.

PDSA

Parannusmalli ja PDSA ja SDCA

Jatka lukemista PDSA ja SDCA -menetelmistä.

Lue lisää

Tilaa uutiskirje

Liity postituslistalle ja saat ajankohtaista tietoa Lean Six Sigmasta ja laatutekniikoista sekä laadun kehittämisestä suoraan sähköpostiisi.